Plan je Content Kwartaalplan – de ultieme formule

plan-content-kwartaalplan

Niks is zo lastig dan consistent nieuwe content maken. Laat staan om dit ook nog eens goed te verspreiden en te promoten. Vooral als je dit laat aankomen op de tijd die je over hebt. Toch is die consistentie hét succes van content marketing. Wil je resultaat zien, dan moet je hier tijd voor inplannen in je agenda. En je content gaan plannen. Bye bye ad hoc, welkom geplande content! En welkom rust in je hoofd.

Waar en hoe begin je?

Ik raad je aan een kwartaal vooruit te plannen. In ieder geval voor het vaststellen van je thema’s. De invulling kun je vervolgens maand voor maand doen.

Je kunt natuurlijk een zeer volledig contentplan maken, waar je uren mee bezig bent. Of soms dagen. Of je maakt een plan met de belangrijkste onderdelen, je start met het consistent creëren en promoten van content en vult al doende aan. Dat is mijn methode.

Stap 1 – Kijk terug + stel doelen

We maken geen content om content te maken, maar we maken content met een doel. Dat uiteindelijke doel is natuurlijk om meer klanten aan te trekken en meer omzet te maken. Het is daarom goed om jezelf doelen te stellen én om je doelen in de gaten te houden door te kijken wat de cijfers zeggen.

Begin je net en heb je geen afgelopen maand? Begin dan met het stellen van doelen en kijk volgende maand terug op je cijfers. Dit doe je vervolgens iedere maand.

Waar kijk je naar?

  • Website analytics: aantal bezoekers, unieke bezoekers, bounce rate. Ook interessant is om te zien waar je bezoekers vandaan komen.
  • E-mail statistieken: totaalaantal op je lijst, nieuwe inschrijvingen, open ratio en doorklikratio.
  • Social statistieken: aantal volgers of connecties en aantal bezoeken aan je website die het heeft gegenereerd.
  • Heb je een (sales)funnel? Kijk dan ook naar deze statistieken: aantal mensen die in je funnel zitten of zaten, aantal doelen die via je funnel behaald zijn (bijvoorbeeld aankopen, inschrijvingen voor events, aangevraagde strategiegesprekken enz), open en doorklik ratio’s in je funnel

 In het ‘Doelen en Resultaten template’ staat een deel voorgedefinieerd en een deel blanco, zodat je dit naar eigen wens in kunt vullen.

Stel je doelen

Wat zijn de doelen waaraan je wilt werken komend kwartaal? Wat wil je bereiken met je content? En waar leg je de focus op? Je kunt maanddoelen stellen of kwartaaldoelen. Als je maar doelen stelt. Gebruik hiervoor het ‘Doelen en Resultaten template’.

Bijvoorbeeld: komend kwartaal focus ik me op het opbouwen van mijn e-maillijst. Van 0 naar 100. Dit betekent grofweg maandelijks 30 nieuwe inschrijvingen.

Inspiratie nodig? In hoofdlijnen kun je je doelen als volgt omschrijven:

1. Leads genereren
Door te zorgen voor nieuwe bezoekers naar je website.

Voorbeelden:

  • Gastartikelen schrijven en publiceren
  • Je laten interviewen door andere experts in de markt
  • Free publicity krijgen in (online) media
  • Opzetten van (promotionele) samenwerkingen met andere ondernemers en bedrijven
  • Je weggever laten promoten door partners

2. Naamsbekendheid opbouwen

Door bijvoorbeeld je expertpositie te versterken of een bepaald thema onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Wil je meer verkopen, dan zul je eerst meer vertrouwen cq naamsbekendheid moeten opbouwen. Dit gaat hand in hand.

Voorbeelden:

  • Je richten op specifieke zoektermen in je content (en de stijging van je positie in organische zoekresultaten in Google)
  • Meer bereik van je social posts
  • Aantal volgers of connecties vergroten op social media
  • Je richten op specifieke thema’s in je artikelen
  • Een doelstelling gericht op het publiceren van een X aantal artikelen

3. Verkopen
Noteer hierbij om welke producten of diensten het gaat.

Voorbeelden:

  • Meer bezoekersaantallen op verkooppagina’s op de site
  • Een bepaalde verkooppagina’s behaalt een hogere positie in Google
  • Meer downloads van (gratis) weggevers zoals e-books, whitepapers enz
  • Toename van je abonnees op je e-maillijst
  • Meer contactmomenten met prospects

4. Relatie met je doelgroep versterken
Bijvoorbeeld door de betrokkenheid of interactie met je doelgroep te versterken of in te zetten op ambassadeurschap. Met als doel meer omzet realiseren bij deze klanten, bijvoorbeeld met up sell en cross sell door ze te benaderen met een extra aanbod. En natuurlijk herhaalaankoop.

Voorbeelden:

  • Focus op het krijgen van reviews op bijvoorbeeld social media of het vergroten van de score
  • Aantal herhaalaankopen stijgt
  • Meer upsell en/of cross sell aan bestaande klanten
  • Bestaande klanten kopen meer bij je of nemen meer producten/diensten af

Stap 2 – Breng activiteiten in beeld

Vul vervolgens de activiteiten planner in voor het komende kwartaal. Gebruik hiervoor het ‘Activiteiten Planner template.’ 

Denk hierbij aan zaken als dit:

  • Product/dienst introducties – of lanceringen
  • Geplande workshops, masterclasses, andersoortige events
  • Projecten waar je aan werkt
  • Grote opdrachten voor klanten die je uitvoert
  • Vakanties en feestdagen
  • Belangrijke (externe) events voor je bedrijf of klanten, denk bijvoorbeeld aan de wandel4daagse, jaarlijkse inhaakdagen enz.
  • Zijn er belangrijke dagen of maanddelen voor je doelgroep waarop zij hun beslissingen nemen?

Stap 3 – Kies je promotionele thema

Zoals ik al noemde bij stap 1, je creëert content om een doelgerichte reden. Kies daarom waar je met je content op wilt focussen komende maanden. Dit kan iedere maand een nieuw thema zijn of hetzelfde thema een kwartaal lang. Vul je thema in op het ‘Onderwerpen Ideeënlijst template’.

Idealiter is je thema het promoten van een product of dienst, maar het kan natuurlijk ook je weggever zijn. Afhankelijk van je doelstelling. Of inschrijvingen voor een masterclass om je expertstatus te vergroten en de interactie met je doelgroep te verstevigen.

Stap 4 – Brainstorm onderwerpen

Volgende stap is het bedenken van onderwerpen voor je artikelen of blogposts. Wat zijn de onderwerpen waarover je je doelgroep iets wilt leren, waar ze iets over moeten weten wat past bij het product of dienst dat je wilt promoten?

Gebruik hiervoor het ‘Onderwerpen Ideeënlijst template’. Noteer al je ideeën.

Lastig? Een aantal tips:

  • Blok een bepaalde tijd om te brainstormen. Bijvoorbeeld een uur.
  • Zet de timer op 10 minuten en doe een brain dump. Wat komt er in je op? Schrijf dit op. Zo veel mogelijk.
  • Zet de timer dan op 20 minuten en denk aan je doelgroep. Welke vragen stellen ze je? Welke vragen zouden ze je moeten stellen? Of ga online op zoek. Kijk eens op Facebook pagina’s van concurrenten, welke vragen worden daar gesteld?
  • Zet de timer nog eens op 20 minuten en zoek vervolgens in Google of gebruik de tool AnswerThePublic.com. Kijk naar de zoekresultaten en noteer vervolgens de ideeën die nu bij je opkomen.
  • Noteer nu al je ideeën op het template.

Tip: je hoeft het niet allemaal in 1x te verzinnen. Maak gewoon een start met het opschrijven van onderwerpen, die je te binnen schieten. De kans is groot dat er in de komende dagen je nog diverse ideeën te binnen schieten. Zorg er voor dat je die dan gelijk opschrijft. Of noteert of inspreekt op je telefoon en later in het template toevoegt.

Stap 5 – Maak je Content Blauwdruk

Dit is een belangrijke strategische stap. Hier beslis je wat je precies doet op ieder belangrijk gebied om nieuwe klanten aan te trekken, prospects om te zetten in klanten en klanten te behouden. Ook deze stap is nog hoogover en is eigenlijk een soort blauwdruk wat je maandelijks doet aan content creatie cq promotie. Gebruik hiervoor het ‘Content Blauwdruk template’. 

Stap voor stap uitleg:

  1. Vul je promotionele thema bovenaan in. Wil je je content blauwdruk aan je thema aanpassen, vul deze pagina dan 3x in. Is je blauwdruk voor ieder thema gelijk, dan hoef je deze slechts 1x in te vullen.
  2. Vul vervolgens in hoe vaak je een nieuw artikel (of video of podcast – welke vorm je ook prefereert) wilt schrijven. Iedere week, iedere twee weken, iedere maand of in een ander ritme. Doe je dit bijvoorbeeld 1x per maand, vul dan in in welke week je de nieuwsbrief verstuurt.
  3. Vul nu in hoe je dit artikel onder de aandacht brengt. Als je mijn template ziet, raad je al wat ik je adviseer: doe dit via een nieuwsbrief/ e-mailing. Hier bereik je het grootste aantal mensen mee! Vul in het schema in hoe vaak je de nieuwsbrief stuurt. Schrijf je iedere week een nieuw artikel? Dan is het ook logisch om iedere week je nieuwsbrief te versturen.
  4. Vul vervolgens in op welke manier je het promotionele thema gaat promoten. Hoe ga je dat doen? Denk bijvoorbeeld aan aanvullende e-mailings aan interesse lijsten, mensen bellen, adverteren, retargeting enz. En vul in wanneer je dit doet: wekelijks of wellicht steeds de tweede of de laatste week? Choose your battles.
  5. Vul nu in wat je op je social kanalen wilt doen en hoe vaak je daar wilt posten.
  6. Heb je een community, zoals een eigen Facebook groep? Vul dan in hoe je met je community in contact blijft en hoe je ze aan je wilt blijven binden. Hoe vaak ben je daar en wat je daar?

Stap 6 – Vul je Content Kalender in

Nu heb je alle missing links en laat je alles samen komen. Er bestaan ontzettend veel content kalenders; van eenvoudig tot zeer uitgebreid. Gebruik je eigen content kalender of maak gebruik van mijn tools:

  1. Content kalender in Excel
  2. Content kalender in Trello

De links vind je in de download op pagina 11 Content Kalender.

Print je ingevulde Content Blauwdruk, je Activiteiten Planner en je Ideeënlijst voor artikelen uit en gebruik dit om je content kalender in te vullen. Idealiter gelijk voor het hele kwartaal, maar minimaal voor 1 maand.

Een paar tips:

  • Kijk naar je activiteiten planner: kun je hier handige matches maken met je promotionele thema, je activiteiten en je artikel onderwerpen? Vul die eerst in.
  • Wat is er nog meer nodig om dit goed onder de aandacht te brengen? Vul aan.
  • Zijn er periodes dat je vakantie hebt of druk bent? Bedenk wat je hier mee wilt: laat ze of leeg of bereid content voor en plan het op voorhand in.
  • Kijk naar je content blauwdruk: wat heb je hier bedacht? Zet dit om naar je content kalender en vul hier de onderwerpen in.
  • Je hoeft zeker niet iedere dag van de week en ieder vakje in te vullen. Kijk vooral wat haalbaar is. Je mag de lat best hoog leggen, maar het moet wel haalbaar zijn. Week na week.

En dan nu het belangrijkste

Is je kalender ingevuld? Goed gedaan! Maar je bent nog niet klaar. Plan nu tijd in je agenda om daadwerkelijk content te maken en te verspreiden. Dat is nóg belangrijker dan plannen!

Je ingevulde templates vormen samen je content plan waar je een kwartaal mee vooruit kunt. En het plannen van het kwartaal erna zal veel sneller gaan! De eerste keer is altijd het moeilijkste en kost het meeste tijd.

Mijn naam is Marjolijn Willemsen. Content marketeer. Naast mijn interim opdrachten help ik ook kleine(re) bedrijven met content marketing.

Ik geloof er 100% in dat ieder bedrijf zich via content marketing kan onderscheiden in de markt. Nieuwe én betere klanten kan aantrekken en voor lange tijd aan zich kan binden.

LEES OOK DEZE BLOGS