Zo maak je epische content + stappenplan

epische-content-stappenplan

Wil je meer traffic naar je website toe? Gratis bezoekers? En wil je ook nog hoger komen in Google en je expertstatus vergroten? Leads verzamelen? Het is makkelijker dan je denkt en in dit artikel vertel ik je hoe je dat doet.

Ook geef ik een praktisch stappenplan, zodat je direct kunt profiteren van dit staaltje content marketing strategie. En, ik heb nog een extra bonus bij dit artikel. Een checklist voor een Power Content Campagne.

Om maar direct met de clue te komen, dat doe je door een episch artikel te schrijven. Een wat? Ja, een episch artikel. Ook wel een monsterartikel, epic content, long copy of In Delpth Content genoemd. Allemaal woorden voor het zelfde: een zeer uitgebreid artikel waarin je antwoord geeft op vragen van jouw bezoekers over 1 onderwerp. En dat doe je zo goed, zodat het episch is.

De enige manier

Google staat vol met content, maar nog steeds zijn er volop kansen om gratis hoger in Google te komen. Namelijk met super waardevolle content, die epic is! Die het beste van het beste is, waarvoor je op school een 10 zou krijgen. Dat soort content is echt nog steeds king en zorgt ervoor dat jouw blogberichten worden gedeeld en dat mensen terugkomen voor meer. En… dat ze contact met je gaan opnemen. Want in the long end is dat natuurlijk je einddoel.

En er is nog een trafficstroom waar jij veel baat bij zult hebben. Alle vragen die je ooit van je klanten kreeg over dit onderwerp verzamel je hier. De volgende keer dat je een vraag ontvangt, verwijs je vriendelijk door naar deze pagina. Dus niet meer keer op keer dezelfde vraag beantwoorden onder bijvoorbeeld een social post, maar vriendelijk verwijzen naar je website. Iedereen die jouw reactie leest, kan jouw link volgen naar de website.

Hoe ziet een episch artikel er uit?

Zo’n blog bevat 2000+ woorden, bevat afbeeldingen, het liefst ook nog video, is van hoogwaardige kwaliteit, lost een vraag of probleem op waar mensen naar op zoek zijn, is toegankelijk geschreven, scanbaar, bevat diepgang en heel veel waarde.

Nu denk je waarschijnlijk, 2000 woorden, dat schrijf ik toch niet zomaar? Nee, dat klopt. Daar gaat best wat tijd in zitten, maar het is absoluut de moeite waard. Vooral voor bedrijven die snel opgemerkt willen worden en willen groeien met hun bedrijf. Give it a try!

Stap 3 – Kies je promotionele thema

Zoals ik al noemde bij stap 1, je creëert content om een doelgerichte reden. Kies daarom waar je met je content op wilt focussen komende maanden. Dit kan iedere maand een nieuw thema zijn of hetzelfde thema een kwartaal lang. Vul je thema in op het ‘Onderwerpen Ideeënlijst template’.

Idealiter is je thema het promoten van een product of dienst, maar het kan natuurlijk ook je weggever zijn. Afhankelijk van je doelstelling. Of inschrijvingen voor een masterclass om je expertstatus te vergroten en de interactie met je doelgroep te verstevigen.

Werkt het echt?

Voor één van mijn klanten heb ik een monster dienstenpagina geschreven. Voor het onderwerp hypotheekadvies. Dit is één van de meest concurrerende onderwerpen online. Waar ze voorheen geen posities hadden in de top 10 van Google, staan er nu 2 zoekwoorden in de top 10, waarvan de hoogste op nummer 3 staat.

En iedere maand stijgen er nieuwe gerelateerde zoekwoorden. Zo staan er nog 3 termen op de tweede pagina van Google die langzamerhand een plekje gaan veroveren op de eerste pagina. Met deze dienstenpagina halen zij iedere maand gratis bezoekers binnen, die heel gericht naar dit onderwerp op zoek zijn. Dus ja, het werkt echt. Ook bij andere klanten zie ik soortgelijke resultaten.

Dit is het allerbelangrijkste

Onthoud één ding als het gaat over het schrijven van een episch artikel: schrijf in de eerste plaats voor je bezoeker. Voor je beoogde doelgroep. Jouw niche. En in de laatste plaats voor Google, door rekening te houden met de SEO-regels, zodat Google nog beter snapt waar jouw artikel over gaat.

En als Google het nog beter snapt en je bezoekers jouw artikel lezen, dan zie je die gratis stroom aan bezoekers binnen komen. En gaan ze jouw artikel ook nog delen en/of reageren op jouw artikel? Dan gaat het helemaal hard. Dat geeft namelijk een indicatie aan Google dat mensen daadwerkelijk waarderen wat ze lezen. En daar krijg je credits voor.

Pfff… veel werk

Goed nieuws, niet al jouw artikelen hoeven van monsterformaat te zijn. In je content plan heb je waarschijnlijk meerdere doelstellingen genoemd. Als één van je doelstellingen het aantrekken van nieuwe bezoekers via content is (SEO-content), dan passen monsterartikelen hier goed bij.

 Maar heel eerlijk, ook al zou je iedere week een monsterartikel willen schrijven, waar haal je de tijd vandaan? Of je moet natuurlijk een groot budget hebben om tekstschrijvers in te huren. Dan kan het wel.

Wil je nu toch al de handdoek in de ring gooien?
Klinkt deze strategie je als veel tijd en moeilijk in de oren?

Mijn tip: schrijf één keer een monsterartikel en monitor maandelijks wat het je oplevert. En lees even de tekst onder ‘Je monster artikel promoten’, dat overtuigt je wel om het toch te doen.

En, jij bent de expert op jouw vakgebied. Dus al kost het schrijven van een episch artikel tijd, je kent de vragen van jouw klant, dus als je al die vragen opschrijft, heb je al een mooie outline voor je artikel. 

Hieronder geef ik je een kant en klaar stappenplan voor het schrijven van je epische artikel. Volg het stap voor stap, plan tijd in, behoud focus en dan heb je jouw eerste monsterartikel klaar.

Stappenplan episch artikel schrijven

  1. Bepaal het onderwerp van je artikel: dit is een onderwerp dat aansluit bij jouw bedrijf en expertise én de behoefte van je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld de online tool Buzzsumo om te zien wat populaire artikelen zijn rondom jouw onderwerp.

  2. Schrijf de vragen op die dit artikel moet beantwoorden, dit zijn je subonderwerpen. Tip: verwerk deze vragen letterlijk in jouw artikel.

  3. Vul je eigen kennis aan en doe onderzoek naar het onderwerp. Is er nog meer informatie wat relevant is voor dit artikel? Vul je lijst met subonderwerpen hiermee aan.

  4. Doe zoekwoord onderzoek. Welke zoekwoorden moet jouw artikel bevatten en wat zijn gerelateerde zoektermen?

  5. Vind je nieuwe subonderwerpen door het zoekwoordonderzoek? Vul je lijst met subonderwerpen aan.

  6. Zet de structuur op: maak een inhoudsopgave voor je artikel, wat ook direct je tussenkopjes zijn. En kies uiteraard een logische volgorde.

  7. Maak of vind relevante afbeeldingen, video’s en andere media die je kan gebruiken in je artikel. Zo help je je artikel beter te begrijpen en houd je langer de aandacht vast. Gebruik het liefste eigen afbeeldingen, of gebruik een goede stockfoto. Bijvoorbeeld een gratis stockfoto van de site Pexels.

  8. Start met schrijven. Zoek een rustig plekje op, zet al je apparaten op mute, laat je inspiratie stromen en schrijf van kopje naar kopje. Maak de tekst niet te zakelijk, maar probeer het verhalend en informeel over te laten komen. Dit leest beter weg en blijft beter hangen.
  1. Rond het artikel af met een sterke call to action. Hoe jij kunt helpen en nodig ze ook uit om jou in te schakelen. Dit hoef je overigens niet tot het einde te bewaren. In lange artikelen is het handig om tussendoor ook een call to action te plaatsen. Mits relevant uiteraard.
  1. Schrijf eerst de hele body (al je tussenkopjes) en als laatste je intro. De intro moet pakkend en triggerend zijn, zodat je bezoeker je artikel gaat lezen. Benoem hierin een voorbeeld of item uit je artikel, dat je bezoeker direct overtuigt dat hij dit moet gaan lezen.

  2. Als allerlaatste schrijf je je kop. Besteed hier echt aandacht aan, want een kop zorgt er in bijna alle gevallen voor of je artikel überhaupt gelezen gaat worden. Verwerk in je kop je overkoepelende onderwerp, dit is belangrijk voor de vindbaarheid.

  3. Voordat je het artikel op je site zet, ga je het finetunen. Doe dit niet dezelfde dag, het liefste laat je er 1 of meerdere dagen tussen. Zo kijk je weer met een frisse blik naar je tekst. Loop je artikel door op spelfouten, op grammatica en of het lekker loopt. Gebruik liever korte zinnen. Of laat je tekst natuurlijk door iemand anders doorlezen.

  4. Maak je artikel SEO-proof door de spelregels van Google toe te passen.

  5. Plaats nu je artikel op de website en maak deze op voor het web. Dus korte alinea’s (niet erg als een alinea bestaat uit 1 regel), markeer belangrijke stukken bijvoorbeeld door ze vetgedrukt te maken, maak (interne) links aan, plaats je media en vergeet niet om je metateksten in te vullen. Heb je een WordPress website? Gebruik hier dan de Yoast tool voor.

Leads verzamelen via weggever

Een episch artikel leent zich uitstekend om extra leads te verzamelen. Hoe? Door een extra download ín het artikel op te nemen. Zoals een gratis weggever. Voorwaarde is wel dat deze weggever 1 op 1 matcht met jouw artikel. Gaat jouw artikel over kinderen gezond leren eten? Dan zou een gratis dagmenu er prima bij passen. Maar een gratis kerstmenu voor kinderen slaat dan weer nergens op. Is er een match, dan laten mensen hun e-mailadres en naam veel sneller achter.  

Eigenlijk precies zoals ik in dit artikel doe. In dit artikel geef ik je toegang tot een gratis strategie om jouw epische artikel te promoten met een Power Content Campagne. Wil je serieus werk maken van het schrijven van een monsterartikel, dan wil je deze download absoluut in handen krijgen!

Je monster artikel promoten

Is je monster artikel klaar? Dan is het tijd om deze te promoten! Het mooie aan zo’n artikel is, dat het waarschijnlijk maanden en misschien wel jaren waardevol blijft. Je kunt je artikel dus gerust meerdere keren per jaar onder de aandacht van je doelgroep brengen. Ook kun je je artikel steeds opdelen in subdelen en dat onder de aandacht brengen. Zo kun je weken vooruit, met slechts 1 stuk content.

En wat dacht je ervan om je artikel om te zetten in andere vormen? Vormen die je ook weer kunt delen met je doelgroep om zo mensen te bereiken die liever niet lezen. Zo kun je bijvoorbeeld: 

  • Een infographic van je artikel maken
  • Je artikel inspreken en als audio delen
  • Een samenvatting van je artikel geven op video
  • Een e-book maken
  • Enz. 

Zo bereik je dus met slechts één artikel een groot publiek.

Wat ook heel goed werkt, is een Power Content Campagne. Dit is een campagne waarmee je in korte tijd heel zichtbaar bent, via meerdere kanalen, bij je beoogde doelgroep. Zodat ze niet meer om je artikel heen kunnen. Zonder irritant te zijn, omdat het steeds net iets anders is. Hoe je dat doet? Ik heb de stappen voor je in een checklist gezet, die je hieronder gratis kunt aanvragen.

Content-power-campagne

Conclusie

Schrijf je de volgende keer een blogpost, ga dan direct voor epic. Investeer er tijd in en je zult zien dat het de moeite waard is. En pas het stappenplan uit dit artikel toe. Jouw eerste epic artikel klaar? Download dan de checklist en promoot het met Power.

Mijn naam is Marjolijn Willemsen. Content marketeer. Naast mijn interim opdrachten help ik ook kleine(re) bedrijven met content marketing.

Ik geloof er 100% in dat ieder bedrijf zich via content marketing kan onderscheiden in de markt. Nieuwe én betere klanten kan aantrekken en voor lange tijd aan zich kan binden.

LEES OOK DEZE BLOGS