Waarom jouw website geen nieuwe klanten aantrekt – 3 redenen

Website-geen-klanten-3-redenen

Laat ik beginnen met een vraag: hoeveel nieuwe klanten krijg jij per maand via je website binnen? Mensen die op jouw website komen en daarna contact opnemen? Een handjevol of zelfs minder? Lees dan verder.

De meeste websites zijn namelijk helemaal niet ingericht om nieuwe klanten binnen te halen. “Maar… daar zijn de meeste websites toch voor bedoeld, zul je denken”.

Dat klopt, maar de meeste ondernemers weten eigenlijk niet hoe je dat precies moet doen. En ook je webbouwer of webdesigner niet. Die zijn super goed om een mooi ontwerp te maken, zodat je professioneel voor de dag komt, maar om klanten via je website binnen te halen is meer nodig.

 Er zijn tal van redenen waardoor websites niet doen waarvoor ze bedoeld zijn. In dit artikel bespreek ik drie hele belangrijke mismatches, die allen te maken hebben met content marketing.

1. Het is onduidelijk wie de doelgroep is

Ik zie vaak websites waarbij het onduidelijk is op wie zij zich richten. Wie de beoogde klant is. Dit lees ik in de teksten. De teksten zijn te algemeen. Alsof ze de website op iedereen willen richten. Niemand willen uitsluiten of willen missen. Maar daardoor bereik je dus het tegenovergestelde. Je bereikt niemand. Niemand voelt zich namelijk aangesproken.

Het resultaat? Je trekt een wirwar aan bezoekers aan, die niet per se tot jouw doelgroep behoren. Bezoekers haken af en gaan op zoek naar iemand die ze weet te ‘vangen’. Die direct weet duidelijk te maken dat ze jouw ‘probleem’ kennen, dat ze jouw wereld kennen én dat ze daar een oplossing voor hebben.

TIP:
Maak je teksten specifieker en vertel wie jouw ideale klant is. Hoe specifieker hoe beter. Vervolgens omschrijf je de typische problemen waar jouw klant mee worstelt en hoe je hem of haar hiermee kunt helpen. Wat overigens ook heel sterk is, is door te noemen met wie jij niet wilt werken.

Een voorbeeld van een duidelijke klant: ‘Onze klanten zijn 500+ bedrijven, op zoek naar een ERP systeem’.

2. De teksten zijn te kort

Geloof jij ook dat teksten op een website kort moeten zijn? Dat mensen op een website niet lezen? Ik zie nog veel te vaak dat websites te weinig tekst bevatten. Het is meer design, dan tekst. En als ik dan vraag waarom ze het zo hebben gedaan, krijg ik vaak als antwoord: “Maar dat moet toch online”? Of “In het ontwerp zijn er op iedere pagina twee alinea’s voor ingeruimd, dus daar hebben we ons aan gehouden.”

Soms moeten teksten kort en bondig zijn. Om even snel te scannen. Bijvoorbeeld op een homepage. Maar soms mogen teksten ook best iets langer zijn. Bijvoorbeeld op een diensten- of productpagina. Het is dan juist slim om naast de informatie over je dienst of product óók de belangrijkste bezwaren die klanten kunnen hebben, te weerleggen. Om twijfels die klanten kunnen hebben, weg te nemen.

Wanneer je overigens onvergetelijke content op je website hebt staan (content die je klant helpt, die waarde biedt, die connectie maakt en waar ze graag voor terug komen) dan maakt het niet uit hoe lang deze tekst is. Dat zullen klanten woord voor woord willen lezen. Of je pagina bookmarken om later te lezen.

TIP:
Bedenk wat de drie grootste bezwaren of twijfels van jouw klanten zijn om niet bij jou te kopen. Schrijf deze op en lees daarna jouw dienst- of producttekst door. Benoem je dit niet in de tekst? Voeg dit dan toe.

Een voorbeeld hoe je twijfels over geld kunt weerleggen: Hoor je vaak dat je te duur bent? Terwijl jouw product- of dienst zich binnen 3 maanden terugverdient? Voeg dan een testimonial toe van een klant die vertelt dat ze hun investering dubbel en dwars hebben terugverdiend.

3. De website is te veel een keurige informatieve brochure

Veel te veel websites zijn te keurig. Die presenteren heel keurig nuttige en informatieve teksten. Tot in detail hoe het bedrijf te werk gaat en wat daarbij komt kijken. Een soort brochure of visitekaartje met het liefst ‘zakelijke taal’. Want zo dat doet de concurrent het ook.

Het probleem hiermee is dat de website niet opvalt en dat klanten niet overtuigd raken. Vertel liever over de resultaten die je klanten in het vooruitzicht stelt wanneer ze voor jou kiezen. Of wanneer ze jouw product gaan gebruiken. En omschrijf dit op zo’n manier dat je klant er kriebels van in de buik krijgt. Dat ze niet kunnen wachten! Dat ze zo blij zijn dat ze jouw website hebben gevonden, omdat jij precies de oplossing biedt voor hun probleem.

Wat ik ook regelmatig zie, is dat teksten vol staan met links. Links die verwijzen naar andere pagina’s in de website. “Want hierdoor kom je hoger in Google”, is de verklaring. Ah… helder. Interne linkbuilding. Dat klopt, dat is belangrijk. Alleen zo werkt dat niet. En daarmee zorg je ervoor dat je pagina’s onrustig worden en dat je je klanten door het wilde weg door je website laat klikken. Totdat ze door de bomen het bos niet meer zien en wegklikken.

TIP:
Kies één pagina op je website uit en ga die herschrijven (het liefst een pagina die veel bezoekers krijgt, want dan merk je al snel resultaat!). Focus je bij het herschrijven van de tekst op de resultaten.

Voorbeelden hoe je focust op resultaten: vertel in je tekst hoeveel geld ze gaan verdienen, hoeveel (tijd) ze gaan besparen, hoe succesvol ze worden enz. En voeg hier vervolgens bewijs aan toe. Dan ben je helemaal overtuigend.

Mijn naam is Marjolijn Willemsen. Content marketeer. Naast mijn interim opdrachten help ik ook kleine(re) bedrijven met content marketing.

Ik geloof er 100% in dat ieder bedrijf zich via content marketing kan onderscheiden in de markt. Nieuwe én betere klanten kan aantrekken en voor lange tijd aan zich kan binden.

LEES OOK DEZE BLOGS