Verbeter je website met dit stappenplan

Website-verbeteren-stappenplan

Heb je een website, dan werk je deze als ondernemer vast regelmatig bij. Maar het écht verbeteren van je website, hoe doe je dat? Heb je hier een plan voor of doe je dit wanneer het je uit komt?

Zoals in deze gevallen. Herken je dit?  

Ik verbeter mijn website …

… als ik er eindelijk tijd voor heb

… als het rustig is met het werk voor klanten

… direct wanneer ik een supergoede website verbetertip hoor

… ik een nieuwe dienst introduceer – of een nieuwe workshop of training

Misschien ben je ooit begonnen met een overzichtelijke website, maar is deze in de loop van de tijd behoorlijk uitgedijd. Tijd om je website planmatig te verbeteren. Maar hoe pak je dit aan? En hoe houd je het behapbaar, zonder dat je beter opnieuw kunt beginnen? Want aan het hebben van ideeën, daar schort het vast niet aan.

Tijd voor een pro-aanpak voor het verbeteren van je site. Wil je jouw content en web teksten verbeteren of herschrijven, dan is deze exercitie ook heel nuttig om te doorlopen. 

Disclaimer – voor het toepassen van dit stappenplan heb je geen technische kennis nodig of kennis van Google Analytics. Je hebt voldoende aan jouw ervaring als ondernemer met klanten.

Planmatig website verbeteren, focus niet op losse tips

Herken je dit? Dat je een blogpost leest, een podcast luistert of van een collega-ondernemer een tip hoort voor je website? Een tip waardoor je website beter vindbaar wordt, je meer aanvragen krijgt, mensen eerder contact met je opnemen of je persoonlijker wordt. Je gaat direct aan de slag en implementeert de tip op je website.  

Misschien kostte het je een paar uur, maar dat maakt niet uit, want dit was een effectieve websiteverbetering. Want dat is je immers beloofd. En je leunt tevreden achterover.  

Mijn advies: doe dit niet te vaak.

Wat is het probleem dan? Het probleem van je website verbeteren met losse tips is dat je ad hoc, zonder plan, je website beter wilt laten functioneren. Want je zou dit niet doen als je website goed converteert en goed scoort in Google. Die losse tips zijn op zichzelf waarschijnlijk prima tips, maar gaan ze nu écht het verschil maken? Grote kans van niet.

Vaak is er iets anders aan de hand. En dan heb ik het over de structuur van je site, hoe je bezoekers aanspreekt en verleidt, hoe je website er voor zorgt dat het gaat doen wat jij wilt. 

Hoe moet het dan wel? Het verbeteren van je website is iets wat je minimaal 1x per jaar op je planning moet zetten. Idem dito voor je jaarplannen en je content planning voor het nieuwe jaar. Daar hoort je website ook bij. Om je site even vanuit de basis opnieuw te beoordelen of alles nog klopt. En of je website nog wel voor je werkt.

Oefeningen jaarlijkse check

Hieronder geef ik de onderdelen aan in de vorm van oefeningen, die bij deze jaarlijkse check horen. Dit is gebaseerd op de vragen die ik mijn klanten stel wanneer we deze exercitie samen doen. Om het je gemakkelijk te maken, heb ik deze vragen en oefeningen in een Pdf-document gezet. Vraag ‘m gratis aan, plan een dag in je agenda waarop je je website gaat verbeteren en voeg het Pdf stappenplan er aan toe. Zo maak je het een prioriteit en heb je alles bij de hand.

1. Wat is het doel van je website?

Dit is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Waarvoor dient jouw website? Voor de meeste websites en voor de meeste ondernemers zou je website een tool moeten zijn om leads & klanten te genereren.

Maar als je de meeste tijd besteed aan het creëren van content om mensen naar je website te trekken (bijvoorbeeld via social media posts), maar geen effectieve website (sales) strategie hebt om deze bezoekers in leads en klanten te converteren, dan werkt je website niet goed. 

Beantwoord deze 2 vragen:

  1. Wat is het eerste wat mijn bezoekers moeten doen als ze op mijn site komen? (laagdrempelig)
  2. Wat is het ultieme dat mijn bezoekers moeten doen op mijn website? (veelal betaald)

Zo kan een eerste doel bijvoorbeeld zijn om zich in te schrijven voor een open dag (leads). Maar het ultieme doel is dat ze zich uiteindelijk aanmelden voor een opleiding (klanten).

Het is belangrijk deze doelen goed voor ogen te hebben. Verplaats je daarna in je doelgroep met de volgende oefening.

2. Wie zijn jouw bezoekers en waar komen ze vandaan?

Het is moeilijk precies het goede op je website te vertellen, als je niet weet tegen wie je praat en wat ze al weten. Allereerst is het superbelangrijk te weten wie jouw bezoekers zijn en waarom ze jouw website bezoeken. Hopelijk trek je met je website nu al de juiste soort bezoekers aan.

Maar hoe weet je dit? Een simpele tip is om naar je ‘bounce rate’ te kijken in Google Analytics (oeps… en ik zei nog dat je hier geen kennis over nodig had – wil je weten hoe je dit opzoekt? Mail me op marjolijn@contentmarketingeffect.nl en ik laat het je zien). Heb je een hoge bounce rate (bijvoorbeeld 70-80%), dan zou je de verkeerde bezoekers aan kunnen trekken. 

Ten tweede is het belangrijk te weten waar je bezoekers vandaan komen:

  • via social media?
  • via de Google zoekresultaten?
  • via je e-mail nieuwsbrief?
  • zijn het vooral nieuwe bezoekers?
  • of is het ook herhaalbezoek?

Bedenk wat ze al weten en waar ze naar op zoek zijn:

  • Welke keuzes hebben ze?
  • Hoe onderscheid jij jezelf van de concurrentie?
  • Wat zijn de 5 grootste voordelen van jouw product of dienst?
  • Welke vragen hebben ze nog?
  • En hoe goed kennen ze jouw merk of jou?

Deze vragen zijn allemaal van belang en moet je in overweging nemen bij het verbeteren van jouw website. En natuurlijk beantwoorden in je teksten en de content van je website.

Zo nam ik laatst een website van een opleider onder de loep. Ik zag dat deze website heel goed was ingericht voor bezoekers die de site voor het eerst bezoeken, maar niet voor herhaalbezoek. Voor bezoekers die eigenlijk al de keuze hadden gemaakt om zich aan te melden voor een opleiding, maar nog net dat duwtje in de goede richting nodig hadden. Wat deze bezoekers tijdens een volgend bezoek willen, is zich zo snel mogelijk aanmelden. Alleen kon dat niet, want de aanmeldknop stond iets te goed verstopt. Steeds helemaal onderaan de pagina. Aan deze groep had de klant niet gedacht.

3. Wat is je website (sales) strategie?

Even voor de duidelijkheid, dit is iets anders dan je marketing strategie. De marketing strategie is alles wat je doet om bezoekers op je website te krijgen. En sales strategie (of conversie strategie) is alles wat je doet nadat een bezoeker op je website is geland.  

Je website strategie beantwoordt vragen als:

  • Wat moet mijn bezoeker weten voordat ze klaar zijn om bij me te kopen?
  • Hoe kun je je know/like/trust factor versterken?
  • Wat moeten ze weten om de eerste stap te zetten?
  • Hoe kun je het makkelijk voor ze maken om dit te doen?
  • Welke bezwaren hebben ze, die eerst overwonnen moeten worden? 

In het geval van de opleider zou de sales strategie kunnen zijn om het bezoekers aantrekkelijk en gemakkelijk te maken de open dag te bezoeken. Want als ze eenmaal de plek ervaren hebben, kiezen ze in bijna alle gevallen voor de opleiding. Zouden ze de bezoekers eerst helemaal onderdompelen in de praktische informatie van de opleiding en ze op basis daarvan een keuze laten maken, dan is de kans groot dat veel bezoekers de site weer verlaten om niet meer terug te komen.

Gratis stappenplan website verbeteren

Bovengenoemde oefeningen en vragen heb ik voor je in een Pdf-document gezet. Vraag ‘m aan, plan een dag in je agenda waarop je je website gaat verbeteren en voeg het Pdf stappenplan er aan toe. Zo maak je het een prioriteit en heb je alles bij de hand om je website te verbeteren.

En dan?
Door deze 3 stappen te doorlopen, heb je de basis van je website weer op orde. En heb je helder op welke punten je moet focussen bij het verbeteren van je website. Zo ga je doelmatig aan de slag en begin je in de basis. Want voor alles geldt, een sterke basis zorgt voor sterk resultaat.

En is die basis op orde en lees of hoor je een supertip? Pas ‘m gerust toe! Maar dan heb je het in de juiste volgorde gedaan.  

Ook als je je webteksten wilt verbeteren of vernieuwen, is het slim deze oefening eerst te doorlopen. Zo weet je exact op welke vragen je antwoord moet geven in je teksten en wat je belangrijkste call-to-action per pagina moet zijn.  

Aanvullende hulp binnen handbereik

Vind je het lastig deze exercitie alleen te doen? Boek dan een PowerUp Consult en dan doen we het samen. Samen gaat het sowieso sneller dan dat je alleen loopt te worstelen en te piekeren én je profiteert van mijn ruime ervaring die ik inbreng. Na zo’n sessie kun je direct je website verbeteren.

Stappenplan-website-checklist

Mijn naam is Marjolijn Willemsen. Content marketeer. Naast mijn interim opdrachten help ik ook kleine(re) bedrijven met content marketing.

Ik geloof er 100% in dat ieder bedrijf zich via content marketing kan onderscheiden in de markt. Nieuwe én betere klanten kan aantrekken en voor lange tijd aan zich kan binden.

LEES OOK DEZE BLOGS